لوله خرطومی لوله مانیسمان اتصالات پلی اتیلن قطره چکان کشاورزی

لوله خرطومی لوله مانیسمان اتصالات پلی اتیلن قطره چکان کشاورزی

لوله خرطومی لوله مانیسمان اتصالات پلی اتیلن قطره چکان کشاورزی

لوله خرطومی لوله مانیسمان اتصالات پلی اتیلن قطره چکان کشاورزی

لوله خرطومی

لوله مانیسمان

اتصالات پلی اتیلن

قطره چکان کشاورزی

بایگانی
آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

انواع قطره چکان‌ها در آبیاری قطره‌ای

قطره چکان‌ها را بر اساس عوامل مختلف دارای دسته‌بندی متنوعی هستند که در ادامه به هر کدام از انواع آن‌ها اشاره می‌شود. اما در حالت کلی قطره چکان‌ها را بر اساس ساختار و شکل آن‌ها به ۴ گروه زیر تقسیم می‌کنند:

۱. قطره چکان صفحه‌ای

در این نوع، قطره چکان را همانند یک صندوق می‌سازند یعنی از انطباق چند صفحه که هر یک بر روی دیگری عمود است. در قطره چکان صفحه‌ای وقتی آب درون آن وارد می‌شود، روی صفحات درونی و عرضی چرخ خورده و از یک حفره که در پایین آن قرار دارد به صورت قطره خارج می‌گردد.

۲. قطره چکان چنددهانه‌ای

همان‌طور که از اسم این قطره چکان مشخص است، دارای چند دهانه و خروجی آب بوده که معمولاً بین ۱ تا ۵ عدد است. دهانه‌ها به یک لوله باریک متصل می‌شوند و قادرند آب را چند متر دورتر منتقل کنند. قطره چکان چنددهانه‌ای برای باغات میوه، درختان و تاکستان‌ها که نیاز به آب بیشتری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اغلب موارد برای هر درخت یک تا دو عدد از این نوع احتیاج است‌.

۳. قطره چکان دکمه‌ای

این نوع از قطره چکان‌ها از یک دهانه بسیار ریز و  در حدود یک میلی‌متری ساخته می‌شوند که باید بر روی لوله‌های آبیاری و در محل‌های مشخص شده نصب گردند. در بین انواع قطره چکان‌ها این نوع از قیمت کمتری برخوردار بوده و همچنین قابلیت نصب آسانی دارد.

۴. قطره چکان با مجرای طولانی

در مسیرهای فرعی شبکه‌های آبیاری گاهی از قطره چکان‌ با مجرای طولانی استفاده می‌شود. این نوع دارای مسیری طولانی و پر پیچ‌وخم جهت خروج آب هستند. عمده‌ترین عیب این نوع از قطره چکان، احتمال گرفتگی و انسداد آن بسیار بالاست که به دلیل غیرقابل تعمیر بودن، هزینه تعویض و نگهداری سخت، صرفه اقتصادی ندارد.

انواع قطره‌چکان بر اساس عوامل کاهنده فشار

همان‌طور که اشاره شد، آب هنگام ورود به قطره‌ چکان دچار افت فشار می‌گردد، دو عامل نازل و مسیر جریان باعث این امر می‌گردد که بر این اساس دو نوع قطره چکان وجود دارد که هر کدام با ساختار و عملکرد متفاوتی تولید و استفاده می‌شوند.

۱. قطره چکان روزنه‌ای

در این نوع درون قطره چکان از یک نازل بسیار نازک استفاده شده تا آب را با سطح مقطع ۰.۲ تا ۰.۳۵ در خود جریان می‌دهند.

۲. قطره چکان مسیر طولانی

این نوع قطره چکان‌ها مسیر درازی برای جریان آب در خود دارند اما نسبت به روزنه‌ای سطح بیشتری و بین ۱ تا ۴.۵ میلی‌متر مربع برخوردار هستند‌.

نقش آرایش قطره چکان‌ها در آبیاری قطره‌ای

در روش آبیاری قطره‌ای همه سطح خاک آب‌رسانی نشده و فقط نیاز به مرطوب شدن درصدی از آن است که به آن سطح خیس شده یا PW می‌گویند. میزان این سطح به تعداد نقاط ریزش (AW) که همان قطره چکان‌ها هستند و نیز به نحوه چیدمان آن‌ها بر روی لوله بستگی دارد.

مشخص است که هر چه تعداد قطره چکان‌ها بیشتر باشد، سطح خیس شده نیز بزرگ‌تر خواهد بود. اما از طرفی هزینه آن نیز بالاتر می‌شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.